Friday, April 15, 2011

Think Before and After

Salam Alaykum dan salam perpaduan...
haaa.. today's topic.. think before and after... cuba try test tengok beruk sekor ni... tengah fikir apa pun kita tak tahu.. tapi beruk ni memang tengah pikir... senang untuk petik suatu hadis..
"Berfikir sejenak lebih baik dari Solat Sunat 1000 rakaat"

Agak-agak, kenapa Nabi Muhammad cakap macam tu?? sebab tahukah anda otak kita ni yang menjadi pengawal utama tubuh badan kita... kita ada beberapa lobe atau lobus yang amat penting.. contohnya.. Occipital lobe yang berada di bahagian belakang otak..untuk membantu dari segi visual.. kita ada Parietal lobe, temporal lobe dan frontal lobe... setiap ada fungsi masing2.. maksudnya setiap pemikiran kita..dikawal oleh otak..kan??

alangkah baiknya.. sebelum kita buat something tu..kita fikir dulu... impak kepada diri sendiri dan masyarakat sekitar... alangkah bagusnya sebelum kita buat sesuatu kita pikir parents kita.. alangkah terbaiknya..sebelum kita buat something..kita ingat Allah taala..

oleh itu, tanyalah pada diri sendiri..apakah perbuatan aku ini...baik? bagus? atau ada resolusi yang lebih baik? ada tak impak pada kawan2? saudara? orang tersayang? parents? family? diri sendiri? sebab tu kena fikir dulu sebelum kita buat tentang apa yang kita buat dan apa akan terjadi kalau kita buat..insyaAllah.. kita akan jadi seorang yang lebih baik dari semalam..wallahualam..


dari insan yang kenyang dan lapar kerana Allah.. ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Since you Left Me..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Setinta pena Mencoret

jika hari ini aku lalai,
tolong ingatkan aku,
tentang masaku yang sia-sia,
tentang kesibukanku dengan dunia,
tentang rinduku yang menggila,
tentang kataku yang merapu saja,
tentang cintaku yang sia belaka.
tentang bekalanku ke sana,
tentang ajalku yang hampir tiba,
tentang sendirianku di dalam tanah,
tentang gelapnya kubur kita,
tentang duniaku yang fana,
tentang akhirat yang abadi jua.