Sunday, June 26, 2011

Luka itu pengalaman..parut itu peringatan…sakit itu kenikmatan…




Salam alaykum…

Dah 3 entry blog..sumer pasal luka dan sakit.. kenapa?? Sebab orang keliling aku sekarang ramai yang sakit… tahu tak… “luka itu pengalaman, parut itu peringatan, sakit itu kenikmatan” dan semuanya hidayah dari Allah s.w.t.

Tapi.. sesetengah orang mencari penawar..bukan dengan mendekatkan diri dengan Allah.. tapi mencari alternative lain.. pelik manusia ni.. masa dapat hidayah awal2.. ibarat “bulan jatuh ke riba”.. happy bercampur sedih… happy sebab Allah bagi peluang untuk taubat.. tapi sedih sebab dah terlambat.. nasi dah jadi bubur… manis mulut menabur janji cakap nak berubah.. tapi.. sekarang.. sama jer… inilah bak kata pepatah..”kera mendapat bunga”…

Insaflah… luka dah dapat.. parut dah ada… sakit dah rasa… nak apa lagi??? Jangan sampai roh terpisah dari badan baru nak bertaubat.. jangan sampai malaikat maut dah mengetuk pintu baru nak taubat… jangan sampai diri kita tenat… selagi hidup..selagi itu Allah bagi peluang untuk kita bertaubat.. selagi lidah kita belum kelu… selagi itu Allah bagi kita masa untuk menyebut namanya.. selagi nikmat tangan belum Allah tarik.. tadah dan mengadulah pada Allah..

ke bajet nak jadi macam pelacur yang bagi minum anjing pastu terus masuk syurga???? aduhai... jangan jadi 'sengal' boleh tak?? hmmm....fikirlaah...

Tiada guna solat 5 kali…puasa sunat.. menabur janji.. kalau akhlak tak seperti amal.. nak tengok berkualiti atau tak solat.. kita tengok peribadi kita.. itu adalah cermin sebenarnya.. baca AlQuran itu bagus..tapi jangan mencemarkannya dengan amalan maksiat kita.. memang sesetengah orang akan cakap.. lebih baik dari tak buat.. tapi bila fikir balik.. imej seorang muslim akan tercalar macamni.. macamna nak jaga kemurniaan Islam?? Kalau kita asyik cakap ‘takpe..lebih baik dari orang lain yang tak buat’.. jangan mencampur tahi dalam nasi… takde sape nak makan nanti.. 

Maaf…entry ni kasar sedikit.. sebab aku hanya insan lemah.. kurang lebih aku mohon ampun.. andai ada yang kata entry ni tak bagus.. aku minta maaf.. just mata aku tak mampu lagi lihat kemungkaran.. telinga dah bernanah dengar umpatan dan cacian… bibir pun dah penat terkatup rapat.. maaf..

entry tiada kaitan antara hidup dan yang mati..  yang terasa.. maaf.. yang baik datang dari Allah.. keburukan ini... salah sendiri.. wallhualam.. 


Aku hanya insan yang kenyang dan lapar kerana Allah.. ^_^
tepuk dada...tanya iman.. sedekat mana kita dengan Allah.. semampu mana kita beli tiket ke syurga Allah... peringatan kepada diriku dan dirimu jua... T-T

7 comments:

  1. hidup matiku jua hnya la utk Allah.. ^_^

    ReplyDelete
  2. perli saye ker ??hehe
    oke2 .. manusia skang memg pelik , huh!

    ReplyDelete
  3. izza: insyaAllah.. semoga kte sntiasa jua dlm naugan rahmatNya..

    nadyya: terasa kew?? rmai dh yg terasa ni.. sje je bwt entry kontroversi ni.. hehe

    ReplyDelete
  4. good entry...like it...sedar2 la manusia

    ReplyDelete
  5. luka memang akn tinggalkan parut..

    folow u..

    ReplyDelete
  6. ika: yup.. thanks... i'll follow u back...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Since you Left Me..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Setinta pena Mencoret

jika hari ini aku lalai,
tolong ingatkan aku,
tentang masaku yang sia-sia,
tentang kesibukanku dengan dunia,
tentang rinduku yang menggila,
tentang kataku yang merapu saja,
tentang cintaku yang sia belaka.
tentang bekalanku ke sana,
tentang ajalku yang hampir tiba,
tentang sendirianku di dalam tanah,
tentang gelapnya kubur kita,
tentang duniaku yang fana,
tentang akhirat yang abadi jua.