Saturday, June 25, 2011

Ayah



Ayah
Peranan ayah begitu besar dalam hidupku…
Membanting 4 kerat tulangnya menyara keluarga…
Mengorban masa dan tenaga untuk menampung segalanya…
Ayah…
Tatkala kau meminta aku mengurut badanmu…
Kerana lenguh akibat kepenatan bekerja…
Kulitmu yang kian tegang dan keras…
Menunjukkan betapa gigihnya kau bekerja…
Ayah…
Kasih sayangmu takkan dapat dinilai…
Walau segunung emas ku berikan..
Walau selautan permata aku hamparkan…
Ayah…
Aku masih ingat…
Waktu kecilku..kita berjauhan…
Ibu di Perak…kau di Selangor…
Keadaan yang memaksa..
Kerna pekerjaan yang berbeza…
Setiap minggu kau tiba hanya dengan bas Transnasional…
Aku masih ingat… kau akan tiba di Batu Gajah pada hari Sabtu..
Kemudian kita akan menonton Usop Sontorian bersama-sama…
Ayah…
Aku masih ingat..
Kau menampar aku kerna biadap denganmu…
Aku minta maaf ayah…
Aku tahu…
Setiap cubitan..tamparan..nasihat dan teguran…
Hanya untuk menjadikan aku insan beriman…
Aku minta maaf ayah…
Kerna tak dapat memenuhi cita-citamu melihat anakmu menjadi seorang doctor…
insyaAllah.. akan aku rangkul gelaran itu dengan PhD suatu hari nanti…
ayah…
aku anak sulongmu…
yang selalu bertelagah denganmu…
kerna aku sedegilmu….
Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi…
Aku minta maaf ayah…
Tidak bermaksud melawan kata..
Kerna kedegilan dan keegoan sebegitu rupa…
Ayah…
Aku tahu..warkahku ini tidak akan kau baca..
Aku menulis jua bukan kerna glamer…
Tapi aku menulis…
Kerna sayang pada ayah…
Mencoret apa yang dikalbu…
Agar suatu hari nanti….
Kau tahu..
Anakmu sangat menyayangimu…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Since you Left Me..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Setinta pena Mencoret

jika hari ini aku lalai,
tolong ingatkan aku,
tentang masaku yang sia-sia,
tentang kesibukanku dengan dunia,
tentang rinduku yang menggila,
tentang kataku yang merapu saja,
tentang cintaku yang sia belaka.
tentang bekalanku ke sana,
tentang ajalku yang hampir tiba,
tentang sendirianku di dalam tanah,
tentang gelapnya kubur kita,
tentang duniaku yang fana,
tentang akhirat yang abadi jua.