Friday, February 17, 2012

Sampai Syurga


“Saya janji takkan tinggalkan awak," ucap Gadis menanam janji.
“Saya pun janji akan sayangkan awak selamanya, tiada yang kedua mahupun tiga," balas Jejaka sambil melemparkan senyuman manis.
Ungkapan sepasang merpati dua sejoli saat melafaz barisan tinta cinta, hati terikat dengan kasih dan dirantai sayang.
***
Janji-janji itu bagai dipateri dalam memori Jejaka yang tidak mungkin lekang dek panas mahupun luntur dek hujan. Walaupun setelah 3 tahun kisah cintanya dengan Gadis berakhir. Namun, perasaannya masih utuh dan setia akan cintanya terhadap Gadis. Sebenarnya, Gadis telah ditinggalkan Jejaka 3 tahun lalu kerana Jejaka ingin mengejar cita-citanya untuk menjadi seorang juruterbang.
“Awak, saya nak kena pergi oversea untuk sambung belajar. Awak tunggu saya boleh? Janji?" tanya Jejaka sambil membimbit beg berwarna kelabu di lapangan terbang.
“Boleh Jejaka. Saya janji, sampai syurga pun saya tunggu awak. Nah, ini untuk awak," ujar Gadis sambil menghulurkan sekuntum ros merah dan seekor patung beruang kecil berwarna putih.
“Eh, untuk apa ni? Susahkan awak je,” Jejaka terkejut dengan pemberian Gadis.
Teddy bear tu nama Qaseh, jaga dia elok-elok. Bila tengok Qaseh nanti, ingatlah dekat saya, okay?” ujar Gadis lagi.
“Baiklah awak, terima kasih,” Jejaka teresak-esak cuba menahan air mata yang cuba mengalir.
“Eh, awak ni kenapa? Janganlah macamni, saya okay je,” pujuk Gadis sambil tersenyum.
Setelah Jejaka masuk ke balai berlepas, manik-manik mutiara menitis di pipi Gadis. Air mata Jejaka turut tumpah ke lantai dewan berlepas KLIA.
***
“Sudahlah!! Awak tipu saya!!” jerit Gadis ke dalam ganggang telefon.
“Ya Allah, betul saya tak tipu. Perempuan tu yang ada-adakan cerita,” jelas Jejaka cuba memujuk.
“Tepuk sebelah tangan takkan berbunyi! Sudahlah!” Gadis menghempaskan ganggang telefon.
Jejaka tidak mampu untuk membuat panggilan lagi kerana panggilan jarak jauh memakan belanja yang tinggi.
***
Manis bibir dari tutur, indah janji dari ditepati. Itulah kata-kata yang bermain di benak Jejaka selama dia sedang melanjutkan pengajiannya di Sydney, Australia. Setahun selepas perpisahan mereka, Gadis dinikahkan dengan seorang doktor gigi yang merupakan kenalan Gadis di laman sosial, Facebook. Mereka telah bernikah pada hari raya kedua dan pada waktu itu, Jejaka dibenarkan balik untuk bercuti.
“Sudahlah Jejaka, kau jangan sedih-sedih macamni,” pujuk Pria sahabat karib Jejaka.
Jejaka masih termenung ke luar jendela biliknya sambil memeluk erat Qaseh dalam dakapan. Sesekali memandang bunga ros merah dalam bekas kaca di atas mejanya.
“Jejaka, sudahlah! Aku benci tengok kawan aku jadi macamni!” sergah Pria kepada Jejaka yang masih termenung membisu.
“Argh!!” Pria merampas Qaseh yang berada dalam pelukan Jejaka dan melemparkannya ke belukar di luar bilik Jejaka.
“HOI!!” Jejaka terkejut dengan tindakan Pria, sahabat karibnya itu.
Secara tiba-tiba, Jejaka melompat ke luar jendelanya. Pria yang sedang marah tergamam. Pria terus melihat ke luar jendela. Kelihatan Jejaka sedang berjalan ke arah semak samun dengan keadaan yang terhincut-hincut.
“Jejaka!” jerit Pria sambil berlari ke luar rumah untuk mengejar sahabatnya itu.

Malam itu, Jejaka kelihatan sedang membersihkan bulu Qaseh yang sedikit kotor akibat terkena debu tanah sambil mengabaikan keadaan kakinya yang bengkak teruk akibat terseliuh.
***
“Kau nak tunggu dia sampai bila? Dia dah kahwinlah,” ujar Pria sambil memegang bahu Jejaka.
“Aku pun tak tahu, sampai syurga kut,” balas Jejaka sambil tersenyum.
“Kau ni, kerjaya ada, harta ada tapi bini je tak ada. Sampai bila kau nak jadi macamni? Aku yang dah kerja biasa ni pun, anak dah empat nak masuk lima. Kau pula masih single,” tambah Pria lagi.
Jejaka hanya mampu mengukir senyuman di bibirnya. Jejaka telahpun menjadi seorang yang berjaya. Dia adalah seorang juruterbang yang berpangkat tinggi di MAS. Namun, hidupnya masih keseorangan.
“Eh, teddy bear ni? Kau tak buang lagi? Bukan mak kau dah buang ke?” Pria mengambil Qaseh yang sedikit lusuh dari atas meja Jejaka.
“Aku ambil balik hari tu. Aku sempat kutip sebelum ayah aku bakar,” jawab Jejaka.
“Ish… Ish.. Ish… aku tak tahulah sampai bila kau nak jadi macamni,”
“Kan aku dah jawab tadi? Sampai syurga. Kenapa? Kau tak percaya? Satu hari nanti kau akan tahu juga,” sambil mengambil Qaseh dari tangan Pria dan meletakkannya kembali ke atas meja.
***
Lima tahun selepas itu, Jejaka menghembuskan nafasnya yang terakhir. Seorang peguam telah datang ke rumahnya dan membacakan surat wasiat.
“Siapa Gadis binti Abdullah?”
“Eh?! Kenapa nama dia ada dalam wasiat?” tanya seorang adik Jejaka.
“Nama dia tertulis di atas surat ni. Sebab dia akan menerima satu per empat dari harta peninggalan arwah. Tambahan, arwah ada bagi satu surat dekat dia,” jelas peguam itu lagi.
Adik Jejaka menelefon Gadis dan menyuruhnya datang ke rumah.
Gadis tiba bersama dengan suami dan anaknya. Peguam itu menyerahkan surat itu kepadanya.

“Assalamualaikum Gadis,
Andai awak terima surat ini, pastinya saya telah tiada di muka bumi ini. Saya tahu, tiada jodoh antara kita di dunia ini sebab itu kita dipisahkan. Namun, bibir saya sentiasa basah dengan doa untuk agar awak bahagia. Saya tahu bukan salah awak kejadian 8 tahun lalu, sudah takdirnya kisah cinta kita berakhir. Cukuplah bagi saya untuk melihat awak bahagia. Awak, tolong jaga Qaseh elok-elok, saya dah tak ada untuk tengokkan dia dan saya harap awak boleh ambil dia balik beserta bunga ros awak yang saya dah laminate. Saya minta maaf banyak-banyak dekat awak dan keluarga awak.
Dari Jejaka yang menunggumu di syurga.  

Gadis mengambil bunga ros yang telah dilaminate yang berada di dalam bilik Jejaka. Rupanya, bunga ros merah itu dilaminate Jejaka bersama dengan sebuah sajak.

Our broke up made my heart ache
But I just agreed and pretended to be okay

I thought it would be hard
But time will heal the pain
Now let me tell the truth

I felt like dying because of you
I couldn’t breath
Nor could I sleep
I tried enduring but the tears well up

Living isn’t the same
Now I shout for you not to go
Can't you come back to me?

I thought breaking up would make things comfortable
But why does it hurt more and have more tears
than when we were fighting?

What's so great about this stupid pride of mine
That I couldn't even say I'm sorry when we were breaking up

The arrogance of thinking that I would easily get over you
Is making me sorry, is hurting me more

But now it’s all over,
You have gone
You’ll never come back
But I’ll always wait for you
In the heavens welcoming with a smile 
^_^

Dah upload dah link download... yang ni dah dibetulkan... hihi

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Since you Left Me..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Setinta pena Mencoret

jika hari ini aku lalai,
tolong ingatkan aku,
tentang masaku yang sia-sia,
tentang kesibukanku dengan dunia,
tentang rinduku yang menggila,
tentang kataku yang merapu saja,
tentang cintaku yang sia belaka.
tentang bekalanku ke sana,
tentang ajalku yang hampir tiba,
tentang sendirianku di dalam tanah,
tentang gelapnya kubur kita,
tentang duniaku yang fana,
tentang akhirat yang abadi jua.