Tuesday, February 21, 2012

Perjalanan Jejaka di Lorong Sepi




Jam menunjukkan pukul 5.30petang. Waktu kerjaku sudah habis untuk hari ini. Meja dan kerusi ku tinggalkan sambil menyapa rakan-rakan sepejabatku yang masih tekun menyiapkan kerja. Hanya aku seorang yang telah bersedia untuk angkat kaki dari tempat kerjaku. Jaket hitam yang ku beli sewaktu masih belajar dahulu tersangkut di kerusi aku ambil dan pakai. Beg berisi laptop aku sandang lalu menapak.perlahan ke arah lif. Telefon bimbit Xperia Neo aku keluarkan dari kocek seluarku. Aku pasang dengan earphone yang tersimpan di kocek berasingan. Jemariku berjalan lembut di atas skrin telefon bimbit mencari aplikasi pemain mp3.

“Ah! Jumpa pun lagu ni,” bisik hati kecilku.

Lagu yang menjadi pilihan, Doaku Untukmu Sayang nyanyian Wali Band. Ku sumbatkan earphone ke telinga lalu melangkah masuk ke lif tanpa menghiraukan penumpang lif yang lain. Ku sandarkan diriku lalu ku pejamkan mata, tidak mampu diriku untuk memandang sekeliling seperti biasa. Mana tidaknya, hari ni mataku sedikit berair dan kemerahan. Entah apa sebabnya tetapi aku cuba abaikan segalanya. Lagu Wali Band masih berkemundang di telinga lalu ku tingkatkan volume telefon bimbitku. Telingaku terasa bagai ada yang menjerit tetapi tidak terasa sakitnya. Pengawal keselamatan yang aku gelar Uncle menyapa aku seperti biasa. Namun, aku hanya mampu membalas dingin menyebabkan Uncle mengerutkan dahi sehingga menampakkan keningnya yang bercantum. Aku minta maaf Uncle, mood aku kurang baik hari ni. Aku berjalan.seperti biasa ke arah stesen monorail Raja Chulan untuk pulang ke rumah. Kaki.aku melangkah perlahan di tengah-tengah kekecohan kota.

"Pon!!" sebuah kereta memberiku amaran.

Lekanya aku dalam.lamunan sehingga tidak sedar langkahku telah tiba di bahu jalan. Ku pandang ke kiri dan ke kanan, memastikan keadaan betul-betul selamat sebelum melintas. Hampir setiap.hari aku dihon oleh para pemandu warga kota metropolitan. Namun keadaanku masih tidak berubah, lamunanku tidak mampu terhenti.
Tiba-tiba butiran mutiara gugur di jalan raya. air mataku mengalir lagi saat bait-bait lagu wali band kedengaran di gegendang telinga.

Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Illahi
Tuk satukan kami di surga nanti

Tahukah kamu apa yang ku pinta
Di setiap doa sepanjang hariku
Tuhan tolong aku, tolong jaga dia
Tuhan aku sayang dia

Derasnya air mataku mengalir di pipi. Hanya tuhan yang mengerti perasaanku ini, menyintai seorang wanita yang pastinya bukan milik ku lagi. Aku terus berjalan di lorong sepi. Kebanyakkan pejalan kaki memandang aku pelik. Hairan, seorang yang tiba-tiba menangjs sambil berjalan. Pastinya, fikir mereka aku gila. Mungkin benar telahan mereka, aku sudah gila. Aku memasukkan kedua belah tangan ke dalam.poket depan jaketku. Entah mengapa niatku hanya untuk mengasingkan diri dari dunia zahirku. Sesekali aku memandang kiri dan kanan hanya untuk mengethui kedudukan realiti. Nyatanya semakin deras aliran air mata mengalir saat terpandang restoran KFC berwarna merah putih di seberang jalan. Serentak dengan itu, terbayang wajah si dia yang sedang seronok menjamah ayam dari snack plate dicicah dengan sos thai yang sedikit masam. Suapan demi suapan coleslaw dimasukkan ke dalam ruang mulut melintasi sepasang bibir mungil. Malah, beberapa sudu mash potato ditujukan ke arah mulutku.

“Nah makan! Aku disuap Gadis,” arah Gadis sambil tersenyum manis.

Roti lembut milik snack.plate gadis turut diberikan kepadaku. sengaja aku mengambilnya untuk membiarkan. dirinya merajuk comel. Gadis akan memuncungkan bibirnya tatkala aku ‘merampas’ roti dari pinggannya. Bukan dia tidak mahu memberi, sengaja berniat untuk bermanja.

“Alaaaa,” bibir Gadis muncung bagai itik sudu.
“Alala, nah ambil balik,” aku memulangkan roti.
“Eh? Usik jelah. Tahu si Jejaka suka roti ni,” balas Gadis tersenyum.
“Ala, saya saja je usik awak,” ujar aku kembali.
“Macamnilah, kita share, okay?” Gadis membahagikan roti kepada dua.

Lantas cheesy wedges di atas meja aku ambil lalu disuapkan ke mulut Gadis. Tujuanku hanya untuk membalas budi baik buah hatiku yang senyumannya penawar seribu duka.

“Argh!!!” serentak dengan itu, lamunanku terhenti.

Sengaja aku hentikan lamunan yang terlalu kerap bermain di bayangan mindaku. Aku terpaksa mengheret kakiku yang kian lesu, kesan dari tangisan yang masih tidak berhenti. Beratnya rasa untuk berjalan, rasa untuk melangkah ke hadapan. Aku masih tidak tahu puncanya sedangkan pada hari lain, aku mampu meneruskan sandiwaraku seperti biasa.

Aku menggagahkan diri untuk melangkah dengan tangisan yang sudah membasahkan sebahagian lengan bajuku kerana aku terpaksa menggunakan lengan bajuku untuk mengelap air mata ini dari terus tumpah ke bumi. Sedang air mataku menitis, hatiku merintih, langit turut mengikutku menangis. Hujan telah membasahkan hampir seluruh bajuku serta jaketku. Aku menggunakan jaket hitamku untuk melindungi beg sandang berisi laptop. Aku bersyukur kerana Allah membantu aku ketika ini. Tidak ada sesiapa yang rasa kesakitanku kini. Tidak ada sesiapa yang tahu aku menangis lagi.

“Biarlah aku terus menangis di dalam hujan. Biarlah tangisan langit menyiram wajahku yang kian lesu. Biarlah aku keseorangan berjalan di dalam hujan,” bisik hati syahduku.

Kelihatan para pejalan kaki yang menemaniku tadi, berlari meninggalkan ku. Sesetengahnya membuka payung berteduh dari hujan lalu meneruskan langkah perjalanan. Hanya aku yang masih berjalan seperti biasa, lencun di dalam hujan yang turun dengan lebatnya. Akhirnya aku berjaya sampai ke stesen monorail dan menaiki keretapi ke stesen KL Sentral. Di dalam perjalanan ke destinasiku, aku terus mendengar lagu Wali Band berulang kali. Hanya untuk mengingatkan aku, cinta tak harus memiliki.

“Kalau cinta tak harus memiliki, kenapa hati ini terlalu sakit?” tanyaku sendirian.

Setibanya di KL Sentral, aku terus menapak ke arah surau untuk menunaikan solat Maghrib. Mataku kemerahan tetapi manik-manik kaca masih kelihatan di alis mata. Aku mengambil wudhu’ bersiap untuk solat berjemaah dan sehabisnya aku menunaikan kewajipanku, aku menadah tangan dan berdoa.

Ya Allah, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan antara kami

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Di dunia dan akhirat

Tatkala aku selesai berdoa, aku terus mengambil begku dan berjalan keluar dari surau. Aku mengambil telefon bimbit kesayanganku dan membuka aplikasi pemain mp3 dan memilih lagu Inspirasi Hati nyanyian kumpulan Dehearty. Bait-bait lagu nasyid itu membuatkan hatiku perih tetapi aku cuba menguatkan diri dengan mengingatkan diriku bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya, pastinya di hujung perakhiran untukku ada sinar. Aku serahkan segalanya kepada Allah s.w.t.

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya,

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya

Walau dirimu tiada lagi
Tapi hatiku tetap kepadamu
Kenangan bersamamu subur mewangi
Takkan luput dari ingatanku

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Since you Left Me..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Setinta pena Mencoret

jika hari ini aku lalai,
tolong ingatkan aku,
tentang masaku yang sia-sia,
tentang kesibukanku dengan dunia,
tentang rinduku yang menggila,
tentang kataku yang merapu saja,
tentang cintaku yang sia belaka.
tentang bekalanku ke sana,
tentang ajalku yang hampir tiba,
tentang sendirianku di dalam tanah,
tentang gelapnya kubur kita,
tentang duniaku yang fana,
tentang akhirat yang abadi jua.